امام حسين(ع):هركس از روى نافرمانى و معصيتِ خداوند كارى را انجام دهد، آنچه را آرزو دارد سريع تر از دست مى دهد و به چيزي که از آن ميترسد مبتلا مى گردد.

به گزارش دفتر ارتباطات فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین شکروی کاشانی دبیر اجرائی بیست و دومین همایش کشوری دفتر ارتباطات فرهنگی با عنوان « حوزه انقلابی و رسالت های آن» به ارائه گزارشی پیرامون این همایش پرداخت که در ادامه متن کامل این گزارش تقدیم می گردد:

هفته‌نامه پرتو

 

شماره 862 هفته نامه پرتو سخن

چهارشنبه 26 اسفند 95

برای دریافت کامل هفته نامه، اینجا کلیک کنید

 

يادداشت

پيوندها

   قبس

 

 

 

 

آیت الله نوری همدانی: فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه ترويج شود

به گزارش دفتر ارتباطات فرهنگی، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله نوری همدانی، در بیست و دومین همایش کشوری دفتر ارتباطات فرهنگی با عنوان « حوزه انقلابی و رسالت های آن » به سخنرانی پرداختند که متن کامل بیانات ایشان تقدیم می گردد:
از این که برای بنده توفیق حاصل شد در محضر علما و فضلای مکرم حضور پیدا کنم برای خودم توفیقی از جانب خداوند متعال می دانم.
یکی از موضوعاتی که در روایات ما در آن تأکید و تکرار شده است؛ مسئله ی شناخت زمان است. «علی العاقله ان یکون عارفاً به زمانه مقبلاً علی شأنه»، این عبارت تکرار از ائمه«علیهم السلام» بر هر عاقلی لازم است که شناخت کاملی از زمان خودش داشته باشد و در راستای این شناخت گام بردارد و حرکت خود را تنظیم کند.
شناخت زمان یعنی شناخت اهل آن زمان، یعنی شناخت حوادث و رخدادهای آن زمان، شناخت نقشه هایی که در آن زمان برای افراد و برای ملت ها کشیده می شود. این ها را ارزیابی کردن و ریشه یابی کردن؛ شناخت زمان است و از این جهت بر ما بسیار لازم است که زمان خود را درست و کامل بشناسیم.
در زمان ما جریانی به وقوع پیوست که شناخت آن در سرنوشت ملت ها و در سرنوشت انسان ها تأثیر دارد. قرن ها و سال ها استکبار و استعمار در کشورهای اسلامی دست اندازی کردند و فرهنگ آن ها، سیاست آن‌ها و اقتصاد آن ها را به نفع خودشان تغییر دادند. روزبه روز ظلمات بعضها فوق بعض، این جریان سال ها قرار گرفت و سال ها به وجود آمد که این استعمار و تهاجم فرهنگی و فکری و اقتصادی همچنان ادامه داشت. مسلمانان روزبه روز بیشتر دچار انحطاط و عقب ماندگی شده بودند و تمام راه های علم و فرهنگ را به روی مسلمانان بسته بودند. همان طوری که امام صادق (ع) بیان فرمودند: «ولایت الوال الجائر دروس الحق کله و احیاءالباطل کله و اظهار ظلم و الجور والفساد و قتل النبیین و حتم المساجد و تبدیل سنت الله و شرایع» این جریان ها و این ظلمات بعضها فوق بعض؛ قرن ها بر مسلمان ها حاکم بود و مسلمانان دچار این مشکلات بودند. از طرفی هم می دانیم پروردگار متعال راهی برای سعادت و فلاح همه ی انسان ها فراهم کرده است این راه یک راه مشکل آفرین بود. مسئله ی ولایت فقیه یک مسئله ی کلامی فقهی، قرآنی، روایی، تاریخی و بالاخره عقلی و نقلی است که خدای متعال هرگز اجازه نمی دهد افراد ظالم و افرادی که در استکبار گام برمی دارند بر انسان ها مسلط باشند «و لقد کرمنا بنی ادم» انسان ها دارای کرامت می باشند.
بالاخره این جریان متأسفانه قرن ها بر مسلمانان حاکم بود تا بالاخره ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد... تا مسئله ی ولایت فقیه جلوه کرد. البته باید بدانیم ولایت فقیه یک مسئله ی جدیدی نبود برای خاطر این که فقهای ما از اول می دانستند و می نوشتند و در کتاب ها بحث می کردند که بایستی حکومت در دست پیغمبر یا امام معصوم و یا نائب او باشد. چون حکومت در زندگی انسان نقش زیادی دارد امور فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همه و همه به حکومت ها برمی گردد. از اینکه حکومت ها در دست سلاطین و در دست مستکبرین است رنج می بردند ولی آن اندازه که قدرت داشتند جلو می آمدند. ـ کتاب شهداءالفضیله برای علامه امینی اعلی الله المقامه، در همین رابطه است ـ یعنی فقها همان طور که در میدان علم تأثیرگذار بودند با قلم و بیان و تألیف و تصنیف و تحقیق در میدان جنگ و مبارزه با ظالمین نیز نقش داشتند و در این راه، قربانی شدند.
اما بالاخره آن اندازه ای که لازم بود یک انقلاب و قیامی صورت بگیرد تا آن چه اسلام فرموده است در کل دنیا نمایان بشود در زمان ما به وقوع پیوست. قبلاً حکومتی در برابر حکومت ظلم و جور بود. قبلاً جریان تحریم تنباکو، یک قیامی و یک انقلابی بود اما آنچه را که مورد نظر بود نتوانست به وجود بیاورد و بعد مسئله ی مشروطه هم باز یک قیامی بود اما از آن هم نتیجه ی مطلوب به دست نیامده بود تا خداوند متعال به دست یک فرد بسیار شاخص و قهرمان میدان علم و قلم و بیان، قهرمان میدان فقه و سیاست و جهاد، فریادگری که با فریاد همه ی فریادگران جهان را در سینه داشت غم همه ی محرومان و همه ی مظلومان جهان را در دل داشت یعنی امام خمینی«رضوان الله تعالی علیه».
ما همیشه در مقالات های خودمان به عرض عزیزان می رسانیم سه کتاب را باید همیشه مطالعه کنیم که برای ما راهگشا هست. اول صحیفه ی نور، که بیست و دو جلد است؛ دوم دفتر تبیان، که پنجاه جلد است و سوم وصیت نامه ی امام مي‌باشد. ما باید با این فرهنگ و با این برداشت از اسلام هر چه بیشتر آشنا باشیم تا به آن چیزهایی که مورد نظر است توفیق پیدا کنیم.
امام خمینی«رضوان‌الله» توانستند یک انقلاب جهانی بوجود بیاورند که تحول در کل جهان و تحول در امور سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی از همه جهت جهان شمول؛ ایجاد کرد. بنده آن زمانی که به حوزه‌ی علمیه ی قم آمدم سال 22 شمسی بود. در همان حال شخصی به نام حکمی زاده کتابی نوشته بود و انتقاد فراوان از اسلام و علما کرده بود. امام (رضوان الله) از همان زمان در جواب آن اسرار هزار ساله بود و جواب دادند و از اول همیشه برای خاطر قیام و ایجاد انقلاب مهیا بودند تا در زمان ما بحمدلله این انقلاب به وقوع پیوست و این ثمرات و برکات فراوان را به وجود آورد.
آن چه که بر ما و عزیزانی که در شهرهای مختلف هستند و همچنین علمای مکرم و فضلا و متولیان امور حوزه ها لازم است، باید مطالبی را عرض کنم.
مطلب اول این که این انقلاب یک چراغی است نباید خاموش شود و یک پرچمی است که باید همیشه برافراشته باشد؛ چون ثمرات و برکات فراوان و قلع و قمع استکبار و استبداد، عزت و شرافت و توانایی قدرت؛ همه و همه در نتیجه ی همین انقلاب به دست آمد. بنابراین باید ما سعی کنیم این انقلاب را همیشه زنده نگه داریم. مخصوصاً در حوزه ها همیشه باید زنده نگه داریم چون شما عزیزان و علمای مکرم در انقلاب پیشتاز بودید. زمانی که امام پرچم انقلاب را برافراشتند این شما بودید که لبیک گویان به میدان آمدید، شهید دادید و زحمت کشیدید و از این جهت شما پیشتازان عرصه ی انقلاب می باشید و باید برای تقویت و بسط و گسترش انقلاب همیشه در صحنه حضور داشته باشید و کوشا باشید.
البته این انقلاب دارای شاخص هایی است که با توجه به آنها لازم است که عزیزان و علمای مکرم مدیران حوزه ها توجه داشته باشند این شاخص ها که آرمان امام را تشکیل می دهد خیلی مهم هستند.
اولین شاخص این انقلاب همان ولایت فقیه است. به خاطر این که ولایت فقیه بود که ریشه بود و باعث شد این تحول به وقوع پیوست که عرض کردم یک مطلب کلامی، اعتقادی، قرآنی، حدیثی، تاریخی،...
بنابراین ولایت فقیه از همه جهت دارای دلیل بسیار محکمی است. از این جهت اولین ثمره ی این انقلاب همان ولایت فقیه است که حضرت امیر«علیه السلام» فرمودند: «ان حق الناس و هذا الامر اقواهم علیه و اعلمهم امرالله فیه» کسی می تواند زمام حکومت را به دست بگیرد که هم از لحاظ قدرت و جهات دیگر، و هم از لحاظ علمیت شایستگی داشته باشد. بالاخره امام یک عالم و یک فقیه است. گریه های نیمه شب امام، اخلاص امام، توکل امام، فرهنگ امام، این ها موضوعاتی بود که باعث شد این توفیق را خداوند عالم به ایشان بدهد و در کل جهان اثر بگذارد.
اما چند تا از این شاخصه ها را عرض می کنم: اولین شاخصه ی انقلاب، همان حکومت ولایت فقیه است. این ولایت فقیه بسیار بسیار بزرگ و باعظمت است. الحمدلله بعد از امام خمینی«رضوان الله‌علیه» یک فقیه مدیر و مدبر و یک شخصیتی که از لحاظ تقوا تالی تلو مقام عصمت است و یک فرد شجاعی که در برابر تمام نقشه های استکباری و دشمن ایستاده است یعنی آیت الله خامنه ای«دامت برکاته»،... ما باید این شاخصه ها را درس بشناسیم و بشناسانیم تا این انقلاب را حفظ کنیم. اولین شاخصه همان ولایت فقیه است که باید اراده و عزم آن همیشه حاکم باشد.
متأسفانه الان به رسانه ها و روزنامه ها نگاه می کنیم معلوم است که دو اراده در امور اجتماعی و سیاسی حاکم است. از اول انقلاب که تحت سیطره ی ولایت فقیه باشد این است که یک اراده و یک حرف و یک سیاست حاکم باشد. اولین شاخصه این انقلاب حکومت یک اراده و یک نظر در همه ی امور مملکتی است.
دوم استکبارستیزی است و همان طور که قرآن عزیز و فرهنگ اسلامی فرموده است مستکبرین کسانی نیستند که ما بتوانیم با آنان مذاکره کنیم یا در مقابلشان نرمش نشان دهیم. استکبارستیزی یکی از موضوعات مهم و یکی از شاخص های بزرگ این انقلاب است و باید بدانیم که آن ها با ما دشمن هستند. چون وقتی انقلاب شما منافع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن ها را قطع کرد و همه را از دست آن ها گرفت و آن ها را کنار زد؛ آن ها هیچ وقت با شما دوست نخواهند شد هیچ وقت آن ها نسبت به شما نظر مثبت نخواهند داشت و ما باید از این جهت همیشه بدانیم که این ها دشمنان ما هستند و کینه ی ما را در دل دارند و ما هم با آنان باید همیشه در حال مبارزه باشیم «ترحبون به عدوالله و عدوکم یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین وغلض علیهم ولیجد فیکم غلضه» این اسلام است و یکی از شاخص های انقلاب همین است که ما همیشه باید نسبت به آن ها استکبارستیز و ظلم ستیز باشیم.
سومین شاخص این انقلاب احیای فرهنگ جهاد و شهادت بوده است. ما و شما عزیزان همیشه باید در جامعه این فرهنگ را تقویت کنیم همیشه باید شیربچگان، افراد شجاع و جهادگرانی در مملکت وجود داشته باشد. اسلام دو قدرت را برای حفظ اسلام در نظر گرفته است: اول جهاد و جهادگران، و دیگر از لحاظ علماء است. علماء با منطق و بیان و وعظ و نصیحت و جهادگران با شمشیر و قدرت بازو باید اسلام را حفظ کنند. در قرآن دو نفر است یک نفر برای جهاد است و یک نفر هم برای علم است و این دو نفر و این دو قدرت است که همیشه باید برقرار باشد تا بتواند این انقلاب و این نظام ولایی اسلامی را حفظ کند. باز یکی از شاخص های انقلاب این است که در مردم خودباوری ایجاد کنید. مردم در برابر قدرت های بزرگ مثل آمریکا و قدرت های دیگر یک خودباختگی داشتند در نتیجه احساس حقارت می کردند. ولی امام خمینی این سد را شکست. اسم فراعنه که قدرت زیاد داشتند نام آن ها را مستکبر و ... گذاشت و این اصطلاحات را عوض کرد و امام از چهره های آنان نقاب را کنار زد و جنایت های مستکبرین را نشان داد و به مردم قدرت، شجاعت، خودباوری و خوداتکایی داد که از این جهت ما باید همیشه مردم را در صحنه نگه داریم.
این انقلاب برای مردم است و مردم آن را به وجود آوردند. در مردم‌سالاری دینی باید به مردم توجه داشت و مشکلات آنان را رفع کرد و با تواضع و حسن معاشرت با مردم برخورد کرد و در نتیجه مردم باید با این دید به ما نگاه کنند و ما هم بایستی با مشی تواضع و مهربانی و محبت گام برداریم و به مردم میدان بدهیم و بدانیم که آن ها بودند مخصوصاً این چهره های آفتاب‌خورده و کپرنشین و زاغه‌نشین در هشت سال دفاع مقدس بیشتر در جبهه بودند.
امام(رضوان الله) افتخار خودش را خدمتگزاری به مردم اعلام کرد و این، یکی از شاخصه های انقلاب است. مردمی که در برابر استکبار خودباختگی داشتند و خودشان را حقیر می دیدند بالاخره توانستند قدم های برجسته ای در هر موضوعی بردارند. در تسخیر انرژی هسته ای و در جاهای دیگر گام بردارند. بنابراین یکی از شاخصه های انقلاب پروبال دادن و محبت کردن به مردم و عنایت به مردم و در کنار مردم بودن است.
مردمی زیستن هم یکی از شاخصه های انقلاب است.
باز یکی از شاخصه های انقلاب مسئله ی خانم ها است. قبل از انقلاب عده ای از خانم ها به تبعیت از غرب حرکت می کردند، عده ای هم گوشه نشین بودند و رو به میدان آوردند و الان در مملکت ما حدود چهل هزار نفر از خانمها مشغول تحصیل هستند. در هر عرصه ای با موازین اسلام به آنان پر و بال دادند و این، یکی از ثمرات انقلاب است.
یکی از ثمرات انقلاب، مسئله ی بسیج و آماده کردن میلیون ها انسان برای حفظ انقلاب و مبارزه با دشمن هست.
یکی از شاخصه های انقلاب برخورد شدید با صهیونیست ها و کسانی که با آن ها همگام هستند می‌باشد که امام فرمود این ها باید محو بشوند. در نتیجه باید انقلاب را بشناسیم و به همه ی مردم بشناسانیم.
حوزه ها هم همین طور است از آن جهت که رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند حوزه ها باید انقلابی بمانند و در حوزه ی مقدس قم چند جلسه ی باشکوه در مورد همین موضوع تشکیل شد و قرار بر این شده حداقل ماهی یک مرتبه جلسه ای به این نام در حوزه ی علمیه ی قم برقرار شود. اساتید و علمای بزرگ درباره ی مزایای انقلاب و برکات انقلاب و ثمرات انقلاب و در مورد آسیبی که ممکن است انقلاب را تهدید کند صحبت کنند. این مسئله تنها برای قم نیست؛ عزیزان و علمای بزرگی که در خدمت شان هستیم این ها مدیران و متولیان حوزه هستند و باید در حوزه ها و برای اداره ی حوزه ها کسانی باشند که انقلابی باشند و روح انقلاب را همیشه تازه و پرخروش و پرجوش نگاه دارند... اساتید حوزه در درس خود، و شما عزیزان هم حداقل ماهی یک مرتبه در حوزه ها جلساتی برای انقلاب باید داشته باشید. در قم علاوه بر این موضوع که عرض کردم به راهنمایی رهبری معظم انقلاب«دامت برکاته»، اتاق فکری هست و افراد خاصی در مورد این موضوع کار می کنند و اقدام می کنند. ـ آیت الله مصباح و همراهان ایشان... ـ
چون این موضوع یک موضوع ساده نیست ما در مقابل دشمنان فراوانی قرار داریم از این جهت روز به روز باید این راه هموارتر و پررنگ تر باشد... اصلاً باید به گونه ای باشد که اگر شما زمانی خلل و اختلالی علیه انقلاب از جایی مشاهده کردید که با مزاق انقلاب سازش نداشت باید تذکر دهید. این کار به میدان آمدن است و حوزه ها باید به میدان بیایند و بر امور نظارت داشته باشند آن اموری است که بر خلاف مزایای انقلاب است باید جلوی آن را با قدرت بگیریم و آن چیزهایی که انقلاب و نظام ولایی را تأیید می کند ما هم باید پای آن بایستیم. بنابراین علت محدثه مبقیه هم هست همان طور که شما در اول با انقلاب همراه بودید همین طور باید همیشه در همین صحنه ی انقلاب حضور داشته باشید.
حوزه ها باید فقیه پرورش دهند؛ ما فقیه انقلابی می خواهیم. آن کسی که می تواند در حوزه ها اثر بگذارد یک فقیه است. برای تحقق و تصنیف و بحث و ... همه باید باشد و باید مسئله ی انقلاب هم در ضمن آن وجود داشته باشد. بنده زمانی که امام (رضوان الله) در نوفل لوشاتو بودند خدمتشان رفتم. یک روز دکتر حسن هیکل که در مصر بود به پاریس آمد و خدمت امام آمد و انگار سابقه هم داشتند. به امام گفت که شاه از ایران فرار کرد و رفت ولی می دانید که سال 32 شمسی نیز با آن مقدماتی که آیت الله کاشانی به وجود آورد شاه از ایران رفت و شما بیشتر در سال 42 حرکت کردید در سال 32 شاه را برگرداندند حال شما در سال 42 توانستید قدم به قدم پیش بروید ممکن است که آمریکا باز هم شاه را به ایران برگرداند آیا شما برای این موضوع فکری کرده اید؟ امام بعد از تجلیل و تکریم از آیت الله کاشانی و شخصیت، موقعیت، کار و شجاعت ایشان، فرمودند: تفاوت وجود دارد یک تفاوت این است که آیت الله کاشانی با همه ی شجاعتش و با همه ی پیشرفتش مسئله ی صنعت نفت را مطرح کرده بود ایشان مبارزه می کرد ولیکن برای صنعت نفت که مخصوص ایران بود و استکبار آن را می بلعید مبارزه کرد ولی ما دین اسلام را مطرح کردیم ما می گوییم که اسلام در خطر است. از این جهت تفاوت خیلی زیاد است، صنعت نفت مخصوص ایران بود ولی این اسلام است این آزادی است این پشتیبانی از مستضعفان، مظلومان و محرومان جهان است. ما اسلام را به میدان آوردیم از این جهت مسئله ی ما مسئله ی جهانی است. دوم این که آیت الله کاشانی شخصیت بسیار بزرگ و فقیهی بود ولی مرجع تقلید نبود و فقیه آنچنانی که مردم از نظر فقاهت به او نگاه کنند نبود اما آن چه در جامعه اثر دارد فقیه است.امام (رضوان الله) هم که توانستند پیشرفت کنند چون فقیهی فیلسوف و عارف بودند، فقیهی مجاهد و فریادگر بودند و این شخص فقیه است که اثر می گذارد. مردم از حلقوم فقیه همان ندایی که در جنگ بدر و حنین می شنیدند را می شنوند و مردم از حلقوم فقیه همان ندایی که در برابر قاسطین و ناکثین و مارقین بود را می شنوند و از این جهت باید فقیه باشد. حوزه های علمیه باید فقیه پرورش دهند و از طرفی هم انقلاب و مسائل انقلابی باید همیشه در حوزه ها حاکم باشد، این هم مطلبی است که باید در نظر گرفت.
آخرین عرض بنده این است که امروز یک مسئله ای به نام فضای مجازی به وجود آمده است و دشمنان اسلام در سایت ها علیه اسلام شبهات و مطالب بسیار فراوانی هر روز و هر لحظه ایجاد می‌کنند، ما در برابر این ها باید خیلی مجهز باشیم. اولاً ببینیم که این ها چه می گویند جواب هایی را فراهم کنیم. چنین تشکیلات وسیعی لازم داریم. الان در حوزه ی قم دفتری به نام تقریر شهری است که شاید برای بنده و برای شما هم بیاید؛ برای بنده هر هفته می فرستند تمام شبهات در رابطه با اسلام و انقلاب و رجال سیاسی انقلاب را زیر سؤال می برند و به قول خودشان به همه ی این ها بد و بیراه می گویند... خوب در مقابل این ها نباید ساکت بود. از این جهت بسیار لازم است که عزیزان به این موضوع توجه کنند یعنی یک وسایلی باشد هم در حوزه ی عملیه ی قم هم در حوزه هایی که شما اداره می کنید پاسخگو باشد که این ها منتشر شود و ما هم باید در برابر آن ها یک نشریه ای یک دستگاهی و یک تشکیلاتی داشته باشیم تا بتوانیم پاسخ بدهیم.
خلاصه این امر بسیار برای ما لازم است این عرایض بنده بود و تمام همّ و هدف ما این است که این انقلاب را حفظ کنیم و روزبه روز هم پررنگ تر شود چون تمام سعادت و کمال و پیشرفت و قدرت و عظمت و عزت ما در گرو همین انقلاب است. از طرفی هم باید بدانیم که این انقلاب زمینه ساز ظهور امام عصر(عج) است. امام (رضوان الله) در جای جای کتاب هایی که نام بردم تأکید می کنند که این انقلاب مانند انقلاب فرانسه و روسیه و... نیست، این انقلاب مذهبی و دینی است که مقدمه ی ظهور امام عصر (ع) می‌باشد و همچنین زمینه ساز ظهور است. ما هم که افتخار سربازی امام عصر(ع) را داریم باید با این دید صحبت کنیم و این دید را منتشر کنیم و از این جهت امیدواریم این انقلاب به ظهور امام عصر(ع) منتهی شود. در روایت هم داریم که در آخرالزمان علم از قم پخش می شود و به سراسر دنیا می رسد این کار عند قرب ظهور حضرت مهدی (ع) خواهد بود و از این جهت امیدواریم این انقلاب به ظهور حضرت مهدی منتهی شود و چشم های ما به فروغ جمالش روشن شود و دنیا پر از عدل و داد شود و از خداوند متعال مزید توفیقات علمای مکرم که در این عرصه حضور پیدا کردند را می طلبیم و همه ی علما باید انشاءالله در این راه گام برداریم. پروردگارا بر مطالبات همه ی ما توفیق بیشتر عنایت بفرماید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته