صفحه اصلی ورود جستجو ارتباط با ما
امام حسين(ع):هركس از روى نافرمانى و معصيتِ خداوند كارى را انجام دهد، آنچه را آرزو دارد سريع تر از دست مى دهد و به چيزي که از آن ميترسد مبتلا مى گردد.

هفته‌نامه پرتو

 

شماره 862 هفته نامه پرتو سخن

چهارشنبه 26 اسفند 95

برای دریافت کامل هفته نامه، اینجا کلیک کنید

 

يادداشت

گفتگوی صمیمی دکتر رحیم پور با جوانان (بخش اول)
شاخص‌هاي انقلابي‌گري از نگاه امام خميني(ره)
بيانات ر‌هبر معظم انقلاب
محمدرضا باقرزاده
عبدالصالح شمس‌اللهي

پيوندها

   قبس

 

 

 

 

تحلیلی بر نگاه امام (ره) به هنر و رسانه

به گزارش دفتر ارتباطات فرهنگی ، کتاب تحلیلی بر نگاه امام خمینی (ره) به هنر و رسانه، توسط علی رضا پناهیان در 83 صفحه به چاپ رسید و بیان معنوی طبع آن را در سال 1392 بر عهده گرفت.

کتاب نگاه امام به هنر و رسانه، مجموعه‌ای از فرمایشات حضرت امام و تحلیل حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در مورد سخنان امام است. از آنجایی که نویسنده اخیرا این کتاب را نگارش و چاپ نموده کتاب را با قلمی امروزی نوشته است و توانسته از عهده‌ نگارش روان و همه پسند آن بربیاید. ایشان در کتاب خود به دنبال تبیین مفهموم درستی از نقش هنر و رسانه و جایگاه والای تبلیغ در اسلام و انقلاب است و حقیقتا در ایفای این امر نیز موفق بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان یکی از خطیبان و مبلغان موثر و موفق انقلاب است. ایشان سال 1344 در تهران چشم به جهان گشود. استاد پناهیان بعد از اتمام دروس حوزوی به مدت 12 سال در دروس خارج فقه مقام معظم رهبری، آیات عظام جوادی آملی، وحیدخراسانی و سید محمد کاظم حائری شرکت نمود.

وی در کارنامه خویش افتخارات زیادی دارند من جمله معاونت فرهنگی «لشگر ۲۷ محمد رسول الله (ص)» در دوران دفاع مقدس، معاونت فرهنگی «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» بیش از ده سال، همزمان با تدریس در دانشگاه هنر، مسئولیت نهاد این دانشگاه را نیز به عهده داشت و در کنار «مشاوره در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» و «فعالیت تبلیغی» به تدریس در حوزه و دانشگاه و همچنین پژوهش و تدوین در علوم اسلامی مشغول است و... .

او هم‌اکنون در دانشگاه امام صادق علیه السلام هیئت میثاق با شهدا را با میثم مطیعی به راه انداختند و به جرات می توان گفت که این هیئت نمونه‌ای نزدیک به هیئت طراز انقلاب اسلامی است.

از آثار استاد پناهیان می‌توان؛ شهرخدا، تکبر پنهان، چگونه یک نماز خوب بخوانم؟، شکوه امرخدا و... نام برد. وی در حال حاضر حوزه دارالحکمه در تهران را تاسیس کرد و به تربیت و تعلم شاگردان مشغول می‌باشند.

از منابع مورد استفاده از این کتاب می‌توان به آیات قران، صحیفه امام، تفسیر قران حضرت امام، الغارات، عارف کامل، دیوان حافظ، غررالحکم، بحارالانوار اشاره کرد، از آنجایی که اهل رسانه و هنر برای به دست آوردن قدرت در رسانه و تاثیرگزاری بیشتر عملشان در افراد جامعه، باید کوله بار خود را پراز توشه ارزشمند کنند، این کتاب مورد خوبی برای دستیابی به آن کوله بار پراز توشه است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان برای تقسیم مطالب خود از تفکیک دو موضوع مورد بررسی استفاده کرده است و نظر امام را به هنر و رسانه به صورت جداگانه بحث نموده است. وی با بیان شیوا و رسا در کتاب خود از دو فهرست مطالب و فهرست تفضیلی بهره برده است. یکی از ویژگی های کتاب این است که در کنار هر پاراگراف، نکته برداری توسط خود نویسنده انجام شده است و در فهرست تفضیلی نکته برداری ها را جمع کرده و بازنگارش شده است.

ممکن است یکی از ویژگی های این کتاب نکته برداری آن باشد ولی ممکن است نقطه ی ضعف این کتاب نیز همان باشد، چرا که خود کتاب کم محتوا و کم مطلب است و سپس آمده شده است و نکته برداری پاراگرافی نیز نموده شده است. و این ممکن است نکته منفی برای نگارش کتاب باشد.

فهرست کوتاه و مفصل کتاب یکی از موارد قوت و تیترزنی ضعیف یکی از موارد ضعف می‌باشد. اگر به فهرست کتاب نگاه کنید، آنچنان ذهن آدمی را برای مطالب پیش رو آماده نمی‌کند و فقط خبر از پیش آمدها می‌کند. این کتاب در 4 بخش نگارش شده است. کتاب نگاه امام به هنر و رسانه مقدمه ندارد ولی در قالب بخش اول مقدماتی را نیز گفته شده است.

بخش دوم به بحثِ نسبتِ امام با هنر و رسانه می‌پردازد. وی نگاه امام را در دو حوزه تفیکیک کرده
است نگاه امام به هنر، نگاه امام به رسانه. و در آخر فهرست تفضیلی را بیان می‌دارد.

بخش اول؛ نگاه ما به نگاه امام (ره)، در این بخش مقام والای امام و شخصیت ایشان را به زیبایی تبیین می‌نماید. بخش دوم؛ نسبت امام با هنر و رسانه، در این مبحث چرایی نظرات امام در حوزه هنر و رسانه را قلم می‌زند. نویسنده در این بخش، امام را هنرمندی واقعی و دستگاه رسانه و تبلیغ شناس بزرگ معرفی می‌کند. چرا که روحانیت یعنی تبلیغ‌گر دین و تبلیغ‌گر یعنی هنر بیان مفاهیم و لازمه بیان مفاهیم به صورت زیبا کار رسانه و ارتباطات است. کسی که توانسته یک تکاپوی کشوری را رقم بزند و هنرمند و رسانه‌شناس مجربی است.

بخش سوم؛ نگاه امام(ره) به هنر، با اینکه از همان ابتدا استاد با سخنان امام سروکار داشته است و تحلیل خود را در نگارش وارد نموده است، اما سخنان امام و تحلیل استاد بیشتر در این بخش و بخش بعدی نمود پیدا می‌کند. این بخش، هنر مورد بحث است و استاد در قسمت‌هایی از این بخش، نکات نغز و زیبایی استفاده کرده است که گفتنش خالی از لطف نیست؛ «اینکه هنرمند وجودش خیس باشد، هر قدر هم که شعله معرفت و مفاهیم دین را به آن نزدیک کنیم، باز آتش نمی‌گیرد. هنر مورد قبول قران با آتش گرفتن وجود هنرمند است که به وجود می آید.» «امام هنری را زیبا می‌دانست که علیه سرمایه‌داری مدرن، تمدن غرب و در راستای حل مشکلات بشریت باشد.» و...

بخش چهارم؛ نگاه امام(ره) به رسانه است، وی در ابتدای بخش سخنانی که امام با مدیران رسانه ملی را داشته، ذکر و سپس در تحلیل آن سخنان جالبی را ذکر می‌نماید. «اینکه متهم اول نسبت به معضلات فرهنگی جامعه رادیو و تلویزیون است، اشاره به فرمایش امام دارد که می‌فرماید؛ نقش رادیو و تلویزیون از همه دستگاه‌ها بالاتر است» «مدیر رسانه باید چهار ویژگی داشته باشد، اگر نداشته باشد کار هیئت علمی را مختل می‌کند و آن چهار ویژگی؛ 1. اسلام شناس 2.انسان شناس 3.رسانه شناس 4. هنر شناس» «روش بیان ساده خوب است نه محتوای ساده، اگر سطح مخاطبین کم باشد نباید سطح محتوا را کم کنیم.» و...

نویسنده: احمد ساعدی